22 december 2012

Kerst

Ook dit jaar kwamen er weer zoveel leuke 'kerstfreubels' voorbij op creatieve weblogs.
Ik liet er al een paar zien op de facebookpagina van CreAlyt.
Ik kon het niet laten om er een paar te proberen.

De eerste komt niet van een weblog maar uit een tijdschrift: een draadbol.
Toen mij dochter dit op een zondagmiddag probeerde, zat ik al snel tegenover haar.
Ikke ook!

Blaas een ballon een beetje op, besmeer hem met behangerslijm en wikkel er katoendraad omheen.
Blijf de omwikkelde ballon steeds insmeren met lijm, zodat de draad goed doordrenkt wordt.



Het insmeren met de kwast werd bij ons al snel lekker insmeren met de handen.
Zo kun je de lijm goed verdelen.
Lekker kliederen!
Wij wilden waxinelichthouders maken, dus hebben wij een gedeelte van de ballon niet omwikkeld.
Maar helemaal omwikkelen kan ook. Dan krijg je mooie bollen die je bijvoorbeeld op kunt hangen.


Het drogen duurde méér dan een dag. 
Pas toen vonden we de draad hard genoeg en durfden we het aan om de ballon kapot te prikken.
Het leeglopen van de ballon was heel leuk. Het ging gepaard met veel geknetter omdat de ballon losliet van de draad met opgedroogde lijm.


En toen hadden we twee prachtige waxinelichthouders.
Ik hou niet zo van neplichtjes, maar hier heb ik ze wel in gezet.
Vanwege het brandgevaar. Het gat bovenin die van mij was erg klein geworden.


 Deze ster liet ik al zien op facebook.
Het patroon staat hier.
Ik heb veel kleuren katoen in huis voor de Barbie truitjes die ik brei.
Daartussen zaten wel 5 kleurtjes die mooi passen in onze kerstboom.



En zo werd dit mijn versie.
Een fleurige ster.


Hier zag ik bovenstaande kerstboompjes.
Ze zijn gemaakt van opgerolde stroken papier.
Omdat de behangerslijm toch uit de kast was voor de bollen, wilde ik deze boompjes ook proberen.
Maar ...
... toen won ik een giveaway georganiseerd door Mumsboven
en won twee boompjes.
En ze zijn leuk!
Nogmaals bedankt Mums!

Natuurlijk mag een Barbie niet ontbreken in dit rijtje foto's.
Ik heb een zwart/witte jurk met boarok gebreid.
Ik heb al verscheidene van deze jurkjes gebreid in allemaal verschillende kleurtjes. Die laat ik jullie zien in een volgende bericht.
Maar in deze kleuren vond ik het een chique kerstjurk.
 

En daarmee wens ik mijn bloglezers en mijn klanten

PRETTIGE KERSTDAGEN
EN
EEN LIEFDEVOL EN CREATIEF
2013


Groetjes, Alyt



PS
Hebben jullie de facebookpagina van CreAlyt al ontdekt?
Wordt lid en je bent als eerste op de hoogte van nieuws.
De button staat links op deze pagina.
 
 

5 opmerkingen:

Willy zei

Leuk die draadbolletjes met een kaarsje. Ik krijg zin om er ook weer eens mee aan de gang te gaan. Vorig jaar maakte ik de garen schaal, maar drenkte toen eerst de draad in de plaksel. Op jullie manier kan het ook goed. Je barbie ziet er heel feestelijk uit.
Fijne feestdagen en een mooi 2013. Groetjes,

Hannie zei

En ik vind ze leuk!!!! Die waxinebolletjes!!
Enne hoe heb je toch dat sterretje gehaakt???
Ik wens jullie ook hele fijne dagen vol liefde en gezelligheid!
Groetjes Hannie

Alyt Vlieg zei

@Hannie: Hier vind je het patroon van de gehaakte ster: http://www.coatscrafts.co.uk/NR/rdonlyres/2D5EBA6D-AAD4-47A2-BB2A-46CC0B6C7CBC/54657/Crochet_Star.pdf

Hannie zei

Yes!! Gevonden en opgeslagen! Een hele mooie, bedankt!

Hilde haakt zei

Erg leuk die bollen! Toevallig zag ik ze zondag op freubelweb (zoek in de index op bal). Daar doen ze 't met gewone lijm. Met behanglijm lijkt me handiger.
Je kerstspullen van vorig jaar zijn ook erg leuk. Inspiratie voor de volgende kerst...